מכאן שהרפואה המשולבת, זו המנסה לעשות שימוש בשני העולמות, הקונבנציונלי והאלטרנטיבי, מתמקדת באדם לא פחות מאשר במחלה. ...
מתוך הערך: המדריך לטיפול בסוכרת

לאכול ולגדול - נספח 2 - הנחיות לתזונה נבונה במעונות לילדים מעל גיל שנה

מתוך ויקירפואה

BabyEating.png

לאכול ולגדול - תדריך להזנת תינוקות, פעוטות וילדים במסגרת חינוכית
מאת שירותי המזון והתזונה המחלקה לתזונה, דיאטניות לשכות הבריאות שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

לאכול ולגדול
Cover babies.jpg
שם הפרק נספח 2 - הנחיות לתזונה נבונה במעונות לילדים מעל גיל שנה
עורך מדעי גב' חוה אלטמן, MPH,RD, אחראית ארצית בבריאות הציבור,


גב' אורית זילברברג, BSc ,RD, המחלקה לתזונה משרד הבריאות,
טל פרילינג, BSc ,RD, לשכת בריאות תל אביב,
גב' קרן מור-רוזנברג, MS, מנהלת תוכניות קידום בריאות, עמותת אשלים

מוציא לאור משרד הבריאות שירותי בריאות הציבור שירותי המזון והתזונה המטה
מועד הוצאה יוני 2012
מספר עמודים 34
 

גיוון בסוגי המזון

יש לכלול בתפריט היומי מזונות מקבוצות המזון הבאות: דגנים, מזונות עשירים בשומנים, מזונות עשירים בחלבון כולל קטניות, ירקות ופירות. חשוב לגוון במזונות, כלומר, לבחור סוגי מזון שונים בכל קבוצת מזון. פירמידת המזון עוזרת בבניית התפריט ובגיוונו.

המעטה בצריכת ממתקים ומשקאות ממותקים בסוכר

מומלץ להמעיט באכילת ממתקים. אם אוכלים ממתקים עדיפים אלו הדלים יותר בסוכר. ניתן להציע פרי במקום ממתק. בנוסף יש להמעיט בצריכת חטיפים, מבין החטיפים עדיפים אלו הדלים בשומן, מלח וסוכר.

שתיית מים לרוויה

מומלץ להקפיד על שתייה מרובה, כשחם ומזיעים אך גם כשקר ולא מרגישים צמא. יש להציע לילדים לשתות מים ללא הגבלה.

צריכת מזון דל בשומן רווי

לילדים עד גיל שנתיים יש לתת מוצרי חלב בעלי תכולת שומן של לא פחות מ-3%. לילדים מעל גיל שנתיים מומלץ לאכול מוצרי חלב רזים (גבינות 5%, מעדנים ויוגורטים 3%, חלב 1%), בשר בקר רזה, עוף ללא עור.

פירמידת המזון.png

גיוון בקבוצת המזון העשירה בחלבון

המזון בקבוצה זו מכיל רכיבי תזונה חיוניים לגדילה והתפתחות: יש להקפיד על צריכת חלב ומוצריו העשירים בסידן, לבריאות העצמות והשיניים. כמו כן יש להקפיד על צריכת מוצרי עוף, בשר ודגים, העשירים בברזל, למניעת אנמיה.

אכילת דגנים, קטניות, ירקות ופירות

מומלץ לצרוך את הירקות והפירות על קליפתם. כמו כן, מומלצים דגנים מלאים, אורז מלא, שיבולת שועל, לחם מחיטה מלאה, בהיותם מקור עיקרי לסיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים.

אכילת פירות וירקות

ההמלצה כיום היא לאכול לפחות חמישה סוגי ירקות ופירות ביום, מחמישה צבעים שונים. מומלץ להגיש במסגרות החינוכיות 3 סוגים של ירק ו - 3 סוגי פירות בארוחות הבוקר והצהרים לאורך השבוע.

אכילה מסודרת

מומלץ לאכול 3 ארוחות עיקריות (בוקר, צהרים וערב) ו 3-2 ארוחות ביניים. ארוחת ביניים יכולה להיות כריך עם ממרח (חומוס, טחינה, גבינה לבנה וכדומה), יוגורט ופרי, דגני בוקר עם חלב וכדומה.

הפחתת מלח (נתרן)

מומלץ לצמצם את השימוש במלח או אבקות מרק ולהימנע משימוש מופרז במזון עשיר בנתרן כגון אבקות מרק וחטיפים מלוחים. יש לזכור, כי מרבית המזונות המתועשים המוכנים והחצי מוכנים מכילים הרבה נתרן.

ראו גם