מכאן שהרפואה המשולבת, זו המנסה לעשות שימוש בשני העולמות, הקונבנציונלי והאלטרנטיבי, מתמקדת באדם לא פחות מאשר במחלה. ...
מתוך הערך: המדריך לטיפול בסוכרת

לאכול ולגדול - נספח 3 - חשיבות השתייה

מתוך ויקירפואה

BabyEating.png

לאכול ולגדול - תדריך להזנת תינוקות, פעוטות וילדים במסגרת חינוכית
מאת שירותי המזון והתזונה המחלקה לתזונה, דיאטניות לשכות הבריאות שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

לאכול ולגדול
Cover babies.jpg
שם הפרק נספח 3 - חשיבות השתייה
עורך מדעי גב' חוה אלטמן, MPH,RD, אחראית ארצית בבריאות הציבור,


גב' אורית זילברברג, BSc ,RD, המחלקה לתזונה משרד הבריאות,
טל פרילינג, BSc ,RD, לשכת בריאות תל אביב,
גב' קרן מור-רוזנברג, MS, מנהלת תוכניות קידום בריאות, עמותת אשלים

מוציא לאור משרד הבריאות שירותי בריאות הציבור שירותי המזון והתזונה המטה
מועד הוצאה יוני 2012
מספר עמודים 34
 

לשתייה חשיבות רבה עבור ילדים. מים מהווים בממוצע 60% ממשקל גוף האדם. למים תפקידים רבים וחשובים בתפקוד הגוף. הם מהווים מרכיב עיקרי בתוך התאים, משמשים להמסה ולהובלה של חומרים שונים בגוף, ממלאים תפקיד בוויסות חום הגוף ועוד. מאזן המים בגוף: מים מגיעים לגוף משתיה, מזון וייצור מטבולי בגוף. מים מופרשים מהגוף דרך השתן, העור, הריאות והצואה. בקרת מאזן המים בגוף נעשית באמצעות מנגנון הצמא. שתייה בלתי מספקת עלולה לגרום להתייבשות. סימני התייבשות הינם שתן בצבע כהה, כאבי ראש, סחרחורת, עייפות, אובדן תיאבון, תחושת חום ויובש בפה. במצבי התייבשות קשים יותר יופיעו עוויתות שרירים, קושי בבליעה, עור יבש, בלבול ואף ערפול חושים. בנוסף, שתייה בלתי מספקת תגרום לחוסר ריכוז, בעיות למידה ועד יצירת אבנים בכליות.

ההמלצות לשתייה עבור ילדים

  • כל ארוחה חייבת לכלול שתייה.
  • יש לעודד את הילדים לשתות בעיקר מים ולהימנע משתייה ממותקת.
  • בעת השהייה בחצר המשחקים או בזמן טיול, יש לדאוג למתן שתייה קרה, ללא תלות בעונות השנה.
  • ילדים לא תמיד מרגישים צמא. לכן יש להציע שתייה בכל הזדמנות ובכל עונה.
  • לאחר פעילות גופנית מאומצת, איבוד הנוזלים מהגוף גדל. לכן יש להקפיד לשתות יותר כדי להחזיר לגוף את הנוזלים שאבדו.
  • המדד לכמות שתייה מספקת הוא צבע השתן. ככל שצבע השתן בהיר יותר סימן ששתינו מספיק.

ראו גם